همانطور كه در مدل باتلر توصيف شد، توسعه گردشگري از مراحلي ميگذرد. زماني كه الگوهاي مكاني گردشگري مطالعه ميشوند، اين روند مشاهده ميشود كه تمركز بالاي گردشگري در درون مراكز بزرگ شهري و در نواحي است كه مجاور جاذبههاي گردشگری هستند. براي توضيح اينكه اين الگوها چگونه بوجود آمده و در طول زمان تكامل پيدا ميكنند، درك مفاهيم زير اساسي است. انتشار مكاني فرآيند پخش شدن ابداعات، ايدهها، از يك نقطه مبدأ به ساير نقاط است. انتشار مكاني ميتواند به صورت سلسله مراتبي يا به صورت مسري صورت ميگيرد.
در انتشار سلسله مرتبي، پديده مورد نظر ابتدا در بزرگترين شهر و به تدريج در شهرهاي بعدي با توجه به سلسه مراتب پخش مي شود. اين فرآيند از طريق گسترش شبكههاي ارتباطي و خطوط حمل ونقل صورت ميگيرد در رابطه با گردشگري تمركز فعاليتهاي گردشگری در شهرهاي بزرگ ميتواند نمايانگر پديده انتشار سلسله مراتبي باشد. اين مربوط به مشاهدات است كه در رابطه با كشورهاي مختلف صورت گرفته است. ابتدا در بزرگترين شهر يك كشور فعاليتهاي گردشگری متمركز ميشود و اغلب شامل مكانها و رويدادهايي ميشود كه گردشگران به آن علاقه نشان ميدهند. شهر غالب اولين شهر در فعاليت گردشگري بينالملل است و مركز جاذبه گردشگری داخلي و گردشگری خارجي است.
با تكامل سلسله مراتب شهري كشور، همين اثر به شهرهاي بعدي در اين سلسله مراتب منتقل ميگردد با پيشرفت سيستم حمل و نقل شهري يكپارچگي بين اجزاء سيستم به وجود ميآيد. هرچند، در بعضي موارد، صنت گردشگر ممكن است سبب پيشرفتت سلسله مراتب شبكه شهري شود زماني كه به عنوان يك فعاليت محرك سبب پيشرفت توسعه شهري شود در طول زمان گردشگري به سطوح پايينتر سيستم شهري گسترش پيدا ميكند. اين گسترش ميتواند به صورت برنامهريزي شده با بكارگيري استراتژيهايي از قبيل استراتژي قطب رشد يا به صورت غيربرنامهريزي شده صورت گيرد. اثرات انتشار مسري ميتواند بدنبال اثرات انتشار سلسله مراتبي به دو طريق صورت گيرد:
1ـ با رشد شهرها، بازارهاي محلي گردشگري رشد ميكند واين منجر به توسعه حوزههاي نفوذ فراغتي در اطراف اين شهرها ميشود.
2ـ نوع دوم انتشار مسري شامل گسترش فعاليتهاي گردشگری است كه در فاصله يك روزه از شهر قرار دارند. بنابراين مشابه با انتشار سلسله مراتبي گسترش صنعت گردشگري ابتدا بر حاشيههاي نواحي گردشگری موجود تأثير ميگذارد و بعدا گسترش مييابد.
موانعي براي انتشار گردشگري وجود داشته باشد. يكي از واضحترين موانع نبود جاذبههاي گردشگری است كه قادر به جذب گردشگری فراتر از مرحله «كشف» نيست. موانع ديگر مقاومت جامعه، موانع سياسي و موانع آب و هوايي است. برعكس، عواملي كه ميتواند جاذب يا شدت بخشنده فرآيند انتشار باشد شامل ناحيه وسيعي از پتانسيلهاي گردشگری از قبيل سواحل ودرههاي زيبا، شبكههاي حمل ونقل در سطح بالا. بايد ذكر كرد كه شبكه حمل و نقل جادهاي انتشار مسري را تسهيل ميبخشد، در حالي كه شبكه خطوط هواپيماي انتشار سلسله مراتبي را تسهيل ميبخشد.
0 نظرات:
ارسال یک نظر