۱۳۸۹ تیر ۲۱, دوشنبه

انواع سیستم های توزیع خدمات مسافرتی


خدمات مسافرتی به دوشیوه توزیع می شوند : مستقیم و غیر مستقیم . در سیستم توزیع غیر مستقیم ، با توجه به تعداد واسطه هایی که عرضه کنندکان از آنها استفاده می کنند ، به گونه های متفاوتی از توزیع برمی خوریم .عرضه کنندگان [1] این محصولات هتل ها ،شرکت های هواپیمایی، کشتی های تفریحی ، شرکت های کرایه خودرو،  راه آهن ، شرکت های تشکیل دهنده گردش های دسته جمعی هستند .
سسیستم توزیع مستقیم
در سیستم توزیع مستقیم (2)عرضه کننده محصول ، هتل ،شرکت هواپیماییو ... بدون وجود واسطه ، با مشتری تماس می گیرد . نقاط قوت این روش عبارتند از :
  • صرفه جوئی در وقت
  • افزایش سود . نپرداخت حق کمیسیون به واسطه.
  • انعطاف پذیری . عرضه کننده بتواند در پیشنهاد خود تغییراتی بدهد .
  • کنترل بیشتر .
سیستم تماس مستقیم دارای چندین ضعف است 1-، شرکت عرضه کننده باید هزینه زیادی متحمل شود تا یک نیروی فروش دائمی داشته باشد . دیگری واکنش واسطه های ناراضی است ،.
سیستم توزیع غیرمستقیم
در توزیع سیستم غیر مستقیم (2) عرضه کننده از طریق واسطه با مشتری می گیرد برای مثال عمده فروش می تواند تعداد زیادی اتاق برای دورهً مشخصی کرایه کند . مشتری می تواند به آژانس های مسافرتی مراجعه کند و بلیت بخرد .
مزایای سیستم توزیع غیر مستقیم :
  • مشاوره حرفه ای . استفاده از مشاوره
  • تنوع بیشتر .قیمت پایین تر پرداخت یکجا.
سیستم توزیع غیر مستقیم ، برای عرضه کننده مزایائی دارد. واسطه ها کار فروش را نیز انجام می دهند . همچنین وجود واسطه ها باعث می شود که پول حاصل از فروش وصول گردد.
در مواردی شرکت ها  از چندین واسطه و  یا واسطه سوم که آن را کانال یاب متخصص می نامند بهره می برند مانند .  برنامه ریزان متخصص یا سنتی ، نمایندگان دفاتر آژانس های مسافرتی و نمایندگان هتل ها ، مسافران راحت تر به  اطلاعات دست می یابند و می توانند محصولات ارزانتر به دست آورند .



[1] suppliers
        2- Direct distribution system